Praca w warunkach dużego natężenia hałasu nie jest ani przyjemna, ani bezpieczna. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, jak szkodliwe może to być dla ludzkiego organizmu. Realnym ryzykiem jest chociażby trwałe uszkodzenie słuchu, a w skrajnych przypadkach nawet śmierć! Polskie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy jasno określają, kiedy to na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia pracownikom skutecznej ochrony słuchu. Wyjaśniamy to w naszym poradniku.
Może dziwić, że kwestia hałasu jest nagminnie bagatelizowana zarówno przez pracodawców, jak i samych pracowników. Odwiedzając różne zakłady pracy wielokrotnie byliśmy świadkami sytuacji, w których pracownicy produkcyjni nie nosili słuchawek ochronnych, choć ewidentnie było to w danym momencie wymagane. Pracodawcy oraz bezpośredni przełożeni muszą na to zwracać baczniejszą uwagę.
W zrozumieniu, jak wielkim zagrożeniem dla pracowników może być praca w hałasie, pomoże poniższe zestawienie. Pokazuje ono wpływ hałasu o różnym natężeniu na ludzki organizm:
Choć w ferworze codziennej pracy wiele osób nie zwraca na to uwagi, to groźne wartości hałasu mogą generować nawet zwykłe maszyny czy urządzenia elektryczne. To po stronie pracodawcy leży obowiązek zmierzenia natężenia dźwięku w miejscu pracy. Jeśli wartości te są bardzo wysokie, koniecznie trzeba zapewnić pracownikom środki ochronne w postaci słuchawek BHP.
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, wartością graniczną, po której przekroczeniu pracownik musi stosować słuchawki ochronne, jest 85 dB. Nie ma tutaj znaczenia, czy pracownik wykonuje swoje obowiązki w pomieszczeniu czy na zewnątrz.
Specjaliści z zakresu BHP są do Twojej dyspozycji, czekamy na kontakt by udzielić Ci praktycznej pomocy.