Data wpisu: 13.05.2019

Najczęstsze błędy związane z odzieżą roboczą popełniane przez polskich pracodawców

Zakup odzieży roboczej dla pracowników jest obowiązkiem pracodawcy – jeśli oczywiście wymaga tego konkretne stanowisko. Jeśli pracodawca nie jest w stanie zapewnić zatrudnionym odpowiedniej odzieży, musi im wypłacić ekwiwalent pieniężny, co jednak zdarza się znacznie rzadziej. Z doświadczenia wiemy, że nawet tak prozaiczna kwestia potrafi przysporzyć pracodawcom sporo trudności, czego efektem jest popełnianie wciąż tych samych błędów związanych z odzieżą roboczą. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Zakup odzieży poza specjalistycznymi sklepami

W dobie Internetu nie ma oczywiście najmniejszych problemów z tym, aby kupić zestawy odzieży roboczej dla pracowników nie wstając od biurka. Należy jednak bardzo uważać na to, u kogo robi się takie zakupy. Odzież roboczą najlepiej jest nabywać w specjalistycznych sklepach BHP, gdzie oferowane są ubrania z odpowiednimi atestami, co gwarantuje ich wymaganą jakość.

Oszczędzanie na jakości

Zbyt wielu pracodawców traktuje zakup odzieży roboczej w kategoriach tylko kosztu, a nie inwestycji w bezpieczeństwo i komfort pracowników. Efekt? Pracownicy korzystają z ubrań, które w żaden sposób nie chronią ich przed ryzykiem urazu, są niewidoczne z odległości, źle dopasowane do sylwetki i zwyczajnie niewygodne. Łatwo można sobie wyobrazić, jak spada efektywność pracownika, który nosi odzież wykonaną z najgorszych materiałów, nieprzepuszczającą powietrza, drażniącą skórę.

Odzież źle dobrana do warunków pracy

Zdarza się, że pracodawcy kupują dla pracowników jeden komplet odzieży roboczej „na każdą okazję”. Tymczasem w Polsce mamy przecież różne pory roku. Gdy mówimy o pracownikach wykonujących swoje obowiązki na zewnątrz (np. budowlańcach), zdrowy rozsądek podpowiada, że muszą mieć oni dostęp do odzieży letniej, zimowej i przejściowej. Część pracodawców o tym zapomina lub z premedytacją stara się tutaj szukać przesadnych oszczędności.

Zbyt rzadka wymiana odzieży roboczej

Ten błąd jest popełniany nagminnie. Nie zawsze wynika z chęci ograniczenia wydatków. Często sami pracownicy nie zgłaszają, że przekazana im odzież robocza wymaga wymiany. Skutki takich zaniedbań spadają jednak na właściciela zakładu pracy.

Dlatego to właśnie pracodawcy powinni wprowadzić w swoich firmach zasadę kontrolowania częstotliwości wymiany odzieży roboczej. Praca w zniszczonych ubraniach jest niebezpieczna, niekomfortowa, a także źle świadczy o zakładzie pracy, co oczywiście negatywnie odbija się na wizerunku pracodawcy.


Autor wpisu:
Marcin Wolniak, Soluma BHP

Skontaktuj się z nami

Specjaliści z zakresu BHP są do Twojej dyspozycji, czekamy na kontakt by udzielić Ci praktycznej pomocy.

KontaktPoradnik BHP

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry