Najczęstsze błędy związane z odzieżą roboczą popełniane przez polskich pracodawców

Data wpisu: 13.05.2019

Zakup odzieży roboczej dla pracowników jest obowiązkiem pracodawcy – jeśli oczywiście wymaga tego konkretne stanowisko. Jeśli pracodawca nie jest w stanie zapewnić zatrudnionym odpowiedniej odzieży, musi im wypłacić ekwiwalent pieniężny, co jednak zdarza się znacznie rzadziej. Z doświadczenia wiemy, że nawet tak prozaiczna kwestia potrafi przysporzyć pracodawcom sporo trudności, czego efektem jest popełnianie wciąż tych samych błędów związanych z odzieżą roboczą. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Zakup odzieży poza specjalistycznymi sklepami

W dobie Internetu nie ma oczywiście najmniejszych problemów z tym, aby kupić zestawy odzieży roboczej dla pracowników nie wstając od biurka. Należy jednak bardzo uważać na to, u kogo robi się takie zakupy. Odzież roboczą najlepiej jest nabywać w specjalistycznych sklepach BHP, gdzie oferowane są ubrania z odpowiednimi atestami, co gwarantuje ich wymaganą jakość.

Oszczędzanie na jakości

Zbyt wielu pracodawców traktuje zakup odzieży roboczej w kategoriach tylko kosztu, a nie inwestycji w bezpieczeństwo i komfort pracowników. Efekt? Pracownicy korzystają z ubrań, które w żaden sposób nie chronią ich przed ryzykiem urazu, są niewidoczne z odległości, źle dopasowane do sylwetki i zwyczajnie niewygodne. Łatwo można sobie wyobrazić, jak spada efektywność pracownika, który nosi odzież wykonaną z najgorszych materiałów, nieprzepuszczającą powietrza, drażniącą skórę.

Odzież źle dobrana do warunków pracy

Zdarza się, że pracodawcy kupują dla pracowników jeden komplet odzieży roboczej „na każdą okazję”. Tymczasem w Polsce mamy przecież różne pory roku. Gdy mówimy o pracownikach wykonujących swoje obowiązki na zewnątrz (np. budowlańcach), zdrowy rozsądek podpowiada, że muszą mieć oni dostęp do odzieży letniej, zimowej i przejściowej. Część pracodawców o tym zapomina lub z premedytacją stara się tutaj szukać przesadnych oszczędności.

Zbyt rzadka wymiana odzieży roboczej

Ten błąd jest popełniany nagminnie. Nie zawsze wynika z chęci ograniczenia wydatków. Często sami pracownicy nie zgłaszają, że przekazana im odzież robocza wymaga wymiany. Skutki takich zaniedbań spadają jednak na właściciela zakładu pracy.

Dlatego to właśnie pracodawcy powinni wprowadzić w swoich firmach zasadę kontrolowania częstotliwości wymiany odzieży roboczej. Praca w zniszczonych ubraniach jest niebezpieczna, niekomfortowa, a także źle świadczy o zakładzie pracy, co oczywiście negatywnie odbija się na wizerunku pracodawcy.

Autor wpisu: Marcin Wolniak, Soluma BHP

Wszystkie działy