Data wpisu: 18.03.2020

Ocena ryzyka zawodowego w 5 krokach

Ocena ryzyka zawodowego jest podstawowym dokumentem BHP, który musi zostać sporządzony w zakładzie pracy. Na jego podstawie przedsiębiorca wdraża rozwiązania, które mają zminimalizować zagrożenie wypadkiem na poszczególnych stanowiskach. Ocenę należy przeprowadzić rzetelnie, dokładnie analizując specyfikę zakładu i warunki, w jakich pracownicy wykonują swoje obowiązki. Dokument zawsze powstaje w 5 krokach, które krótko opisujemy w naszym poradniku.

Krok 1: pozyskanie informacji

To najtrudniejszy i najbardziej czasochłonny etap, ponieważ specjalista sporządzający ocenę ryzyka musi bardzo dokładnie poznać zakład pracy, sprawdzić realne zagrożenia występujące na danych stanowiskach, porozmawiać z pracownikami i ich przełożonymi – czyli po prostu przeskanować biznes. Im więcej informacji uda mu się zebrać, tym bardziej kompleksowa będzie ocena ryzyka, dlatego przedsiębiorca powinien maksymalnie ułatwić pracę inspektorowi BHP.

Krok 2: identyfikacja zagrożeń

Na tym etapie inspektor może już wskazać konkretne zagrożenia występujące na danych stanowiskach pracy – zrobi to na podstawie zarówno przepisów, jak i własnego doświadczenia, ale przede wszystkim w oparciu o przeprowadzony wcześniej wywiad. Zagrożenia mogą być nieoczywiste – na przykład schorzenia kręgosłupa na stanowisku komputerowym.

Krok 3: oszacowanie ryzyka

Teraz inspektor może już ocenić, jak duże jest ryzyko wypadku czy choroby zawodowej na danym stanowisku, co będzie mieć wpływ na jego późniejsze zalecenia, a tym samym na kroki, jakie będzie musiał podjąć pracodawca, by zapewnić bezpieczeństwo swoim pracownikom.

Krok 4: ocena ryzyka

Inspektor określa, czy mamy tutaj do czynienia z ryzykiem bezpośrednim czy pośrednim oraz do jakiej grupy należy je zaliczyć. Ocena ryzyka jest dla pracodawcy wiążąca, co oznacza, że nie może jej podważać i musi zastosować się do zaleceń pokontrolnych.

Krok 5: plan działań

W tym momencie inspektor BHP sporządza wnioski, czyli spisuje konkretne zalecenia dla pracodawcy w zakresie ograniczenia ryzyka występującego na danych stanowiskach. Jeśli zostały stwierdzone jakieś uchybienia, pracodawca jest zobowiązany do ich niezwłocznego usunięcia. Dzięki zastosowaniu się do wytycznych przedsiębiorca ma pewność, że zrobił wszystko, co możliwe, aby zapewnić swoim podwładnym wysoki poziom bezpieczeństwa i higieny pracy.


Autor wpisu:
Marcin Wolniak, Soluma BHP

Skontaktuj się z nami

Specjaliści z zakresu BHP są do Twojej dyspozycji, czekamy na kontakt by udzielić Ci praktycznej pomocy.

KontaktPoradnik BHP

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry