Data wpisu: 18.04.2017

6 najczęstszych zagrożeń podczas pracy przy komputerze

Osoby pracujące na wysokości na pewno pukają się w głowę słysząc, że ich koledzy z administracji także są narażeni na niekorzystne i ryzykowne czynniki na stanowisku pracy. Jednak to prawda. Praca przy komputerze może być potencjalnie niebezpieczna, o czym świadczą chociażby statystyki. Gros stwierdzanych chorób zawodowych wykrywa się u osób wykonujących pracę typowo biurową. Wypadki w biurze także się zdarzają. Wymieniamy 6 najczęstszych zagrożeń podczas pracy przy komputerze.

  1. Upadek z małej wysokości – brzmi dziwnie? A jednak chyba każdemu pracownikowi biurowemu zdarzyło się w chwilach znużenia wychylać się na krześle i lekko na nim bujać. Jest to potencjalne zagrożenie, ponieważ upadek na posadzkę, nawet z małej wysokości, może skończyć się bolesną kontuzją (lub czymś gorszym, jeśli przy okazji uderzy się głową o biurko). Dlatego przepisy nakazują, aby krzesła biurowe miały co najmniej 5 punktów podparcia.
  2. Drobne urazy – wbrew pozorom to nie ciężkie kontuzje są najczęstszą konsekwencją wypadków w miejscu pracy. Pracownikom przytrafiają się głównie drobne urazy, jak zadrapania, skaleczenia, rozcięcia itp. Na stanowisku biurowym także może dojść do takiego zdarzenia – wystarczy nieostrożne posługiwanie się nożyczkami.
  3. Wymuszona pozycja ciała – większość pracowników biurowych kompletnie lekceważy sobie zalecenia dotyczące przyjęcia prawidłowej pozycji przed komputerem. Efekt? Lawinowo rośnie liczba zwolnień lekarskich spowodowanych bólami pleców i zwyrodnieniami kręgosłupa. Trzeba pamiętać, aby po każdej godzinie pracy siedzącej zrobić sobie minimum 5 minut przerwy na gimnastykę.
  4. Stres – tego chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć. Praca biurowa często jest bardzo stresująca, ponieważ od osób zatrudnionych w administracji wymaga się szybkiego tempa, realizacji projektów „na już” oraz dużej wiedzy. Nie wszyscy są w stanie wytrzymać takie ciśnienie.
  5. Zły mikroklimat – klimatyzacja latem, ogrzewanie zimą, słaba wentylacja, zaduch, kurz, skrajnie niska wilgotność. To zdecydowanie nie są warunki, które sprzyjają ludzkiemu organizmowi, a niestety pracownicy biurowi regularnie mają z nimi do czynienia.
  6. Hałas – dotyczy szczególnie tzw. open space'ów, czyli otwartych przestrzeni biurowych, w których wszyscy do siebie krzyczą, głośno rozmawiają przez telefon, stukają w klawiatury i uruchamiają drukarki. Kilka lat pracy w takim środowisku może doprowadzić do znacznego pogorszenia słuchu.

Jak widać praca biurowa nie jest do końca tak komfortowa i bezpieczna, jak mogłoby się wydawać. Warto o tym pamiętać i nie bagatelizować potrzeby organizacji szkoleń z BHP dla pracowników administracyjnych.


Autor wpisu:
Marcin Wolniak, Soluma BHP

Skontaktuj się z nami

Specjaliści z zakresu BHP są do Twojej dyspozycji, czekamy na kontakt by udzielić Ci praktycznej pomocy.

KontaktPoradnik BHP

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry