Ocena ryzyka zawodowego: co to takiego?

Data wpisu: 23.12.2020

Ocena ryzyka zawodowego jest dokumentem BHP, który należy sporządzić w celu określenia zagrożeń występujących na danym stanowisku pracy. Musi się z nim zapoznać każdy pracownik, który ma zostać dopuszczony do danego stanowiska – nawet jeśli wykonuje pracę typowo biurową. Obowiązek sporządzenia oceny ryzyka zawodowego spoczywa na pracodawcy. Dokument ten ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na terenie zakładu pracy.

Jakie informacje musi zawierać ocena ryzyka zawodowego?

Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że ocena ryzyka zawodowego wymaga sporządzenia jej w formie pisemnej – wynika to wprost z obowiązujących w Polsce przepisów BHP. W ocenie zawieramy opis danego stanowiska oraz wymieniamy zagrożenia, na jakie może być narażony pracownik, nie pomijając nawet tych czysto hipotetycznych. Przykładem może być chociażby narażenie na promieniowanie światła niebieskiego (praca przy monitorze ekranowym) czy narażenie na porażenie prądem (praca z urządzeniami elektrycznymi).

Bardzo ważną częścią oceny ryzyka zawodowego jest określenie metod przeciwdziałania tym zagrożeniom. Musimy precyzyjnie określić, co pracownik ma robić, aby uniknąć ryzyka wypadku. Może to być na przykład stosowanie środków ochrony osobistej czy uruchamianie urządzeń zgodnie z instrukcją obsługi.

Gotową ocenę ryzyka zawodowego przedstawiamy każdemu nowozatrudnionemu pracownikowi lub osobie, która po raz pierwszy obejmuje dane stanowisko. Musi ona potwierdzić zapoznanie się z oceną własnoręcznym podpisem.

Kto sporządza ocenę ryzyka zawodowego?

Jak wspomnieliśmy wcześniej obowiązek ten spoczywa na barkach pracodawcy, przy czym przepisy w żaden sposób nie określają, że to właśnie on musi osobiście sporządzić ocenę ryzyka zawodowego. Może zlecić to specjalistom z zakresu BHP, którzy świadczą takie usługi w ramach outsourcingu BHP.

Jest to bardzo korzystne rozwiązanie, ponieważ eksperci sporządzą ocenę w sposób rzetelny, zgodny z przepisami, a tym samym wykluczymy ryzyko nałożenia na firmę kary w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości podczas kontroli z Państwowej Inspekcji Pracy. Poza tym zlecenie sporządzenia oceny ryzyka zawodowego oszczędza pracodawcy mnóstwo czasu.

Autor wpisu: Marcin Wolniak, Soluma BHP

Wszystkie działy