Data wpisu: 19.02.2021

Kim jest koordynator BHP w firmie?

Każde przedsiębiorstwo zatrudniające pracowników musi skrupulatnie pilnować przestrzegania przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jest ich jednak na tyle dużo, że w wielu firmach zasadne wydaje się być stworzenie stanowiska koordynatora BHP. Czym zajmuje się taki specjalista? Czy faktycznie trzeba go zatrudnić? Sprawdź w naszym poradniku.

Koordynator BHP – kto to taki?

Koordynatorem BHP jest osoba mająca kwalifikacje zawodowe w kierunku znajomości przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontrolowania ich przestrzegania w przedsiębiorstwie. Często funkcję tę pełni sam pracodawca lub wyznaczony pracownik służby BHP.

Zadaniem koordynatora jest eliminowanie potencjalnych zagrożeń, prowadzenie dokumentacji oraz zgłaszanie pracodawcy przypadków łamania przepisów BHP, a następnie wspieranie przełożonego w naprawieniu takich niedopatrzeń.

Do głównych obowiązków koordynatora BHP zaliczamy:

  • promowanie zasad bezpiecznej pracy w danym środowisku,
  • kontrolowanie pracowników oraz wyposażenia ich stanowisk,
  • stała współpraca z osobami odpowiedzialnymi za nadzór BHP w firmie (najczęściej pracodawcą),
  • przeprowadzanie lub organizowanie szkoleń wstępnych i okresowych,
  • kontrolowanie dokumentacji pracowniczej,
  • prowadzenie dokumentacji związanej z BHP,
  • reagowanie na stwierdzenie zagrożenia na danym stanowisku pracy.

Kto może być koordynatorem BHP w firmie?

Zatrudnienie koordynatora (osoby mającej odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w tej profesji) to dobre rozwiązanie z punktu widzenia przedsiębiorcy, który sam nie ma czasu, aby zająć się kwestiami BHP w firmie lub po prostu chce powierzyć wymienione wyżej obowiązki specjaliście.

Pamiętajmy natomiast, że utworzenie takiego stanowiska w przedsiębiorstwie wiąże się z wysokimi kosztami. Biorąc pod uwagę fakt, iż koordynator na co dzień nie ma dużo pracy, a jego pomoc jest potrzebna raczej doraźnie, rozsądniej będzie skorzystać tutaj z usługi outsourcingu.

Polega to na tym, że zlecamy zewnętrznemu specjaliście BHP np. przeprowadzenie audytu, spisanie protokołu oraz wdrożenie niezbędnych zmian. W ramach outsourcingu BHP można również powierzyć koordynatorowi BHP prowadzenie dokumentacji pracowniczej.


Autor wpisu:
Marcin Wolniak, Soluma BHP

Skontaktuj się z nami

Specjaliści z zakresu BHP są do Twojej dyspozycji, czekamy na kontakt by udzielić Ci praktycznej pomocy.

KontaktPoradnik BHP

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry